Les Gripen tchèques remportent le Tiger Meet...contre des F-16 !
AN -21/10/2010
les pilotes tchèques du 211e squadron
Citation :
L’édition 2010 du Tiger Meet a été remportée par le squadron 211 des Forces Aériennes tchèques équipée du chasseur Gripen C/D. Il s’agit là d’une première pour ces pilotes et cet avion !
Les pilotes tchèques ont été les plus réguliers au cours des deux semaines de l’édition du Tiger Meet 2010 qui se déroulait, cette année du 4 au 15 octobre sur la base aérienne de Volkel, lieu de stationnement du squadron 313 de la Royal Netherlands Air Force sur F-16 C/D.
Les divers exercices comportaient des dizaines de duels aériens simulés, des opérations de secours en faveur des pilotes abattus, la recherche, l’identification de cibles et la destruction de celles-ci, ainsi que la protection d’hélicoptères.
Gripen tchèque
Pas de suisses cette année :
Citation :
Les F/A-18 du Staffel 11 n’étaient pas présents à l’édition 2010, le DDPS ayant décidé de faire des économies budgétaires ! Notons au passage que d’autres pays ont également décliné l’invitation pour les mêmes raisons ! Pour rappel, les pilotes suisses avaient remporté l’édition 2008 du Tiger Meet !
Historique du Tiger Meet :
La première rencontre des TIGERS a eu lieu sur la base de RAF de Woodbridge en juillet 1961. Ce rassemblement fut l’initiative du ministre de la défense français de l’époque M. Pierre Mesmer qui remarqua que plusieurs escadrons de chasse de divers pays avaient pour emblème un Tigre. Si les premières rencontres avaient pour but d’entretenir de bonne relation, rapidement les escadrilles organisèrent des missions d’interceptions, de défense aérienne et de patrouille. Les escadrons en tirèrent de nombreux enseignements particulièrement bénéfiques pour tous. A partir de 1977 de nouvelles nations se joignirent au Tiger Meet et un trophée fut crée sous le nom de NATO Tiger Silver Trophy afin de récompenser l’escadron qui a réussi le mieux les missions prévues. Aujourd’hui une trentaine d’escadrons participent régulièrement à ces rencontres. Une tradition a vu le jour au Tiger Meet avec les décorations des aéronefs qui rivalisent de talents !
Gripen tchèque
logo Tiger meet 2010
Dernière édition par Scipion le Ven 24 Déc 2010 - 0:37, édité 1 fois
NATO Tiger Meet 2010 Airbase Volkel The Netherlands - Octobre 2010
The NATO Tiger Meet 2010 started this week at Volkel Air Base. The only Dutch tiger squadron, 313 F-16 Squadron, is hosting and organising this international exercise. During the Tiger Meet, pilots exercise a wide range of scenarios above sea and land. A large number of aircraft with feline emblems -- the requirement for participating in this large-scale exercise -- will be on display at the Brabant air base for two weeks.
More than 50 aircraft from Belgium, Germany, France, Hungary, Italy, Norway, Austria, Poland, the Czech Republic, Turkey and the United States are participating. Spain and the United Kingdom were to have participated, as well, but withdrew shortly before the event for financial reasons.
De vliegers van het Commando Luchtstrijdkrachten en bondgenootschappelijke luchtstrijdkrachten dienen te worden getraind in het vliegen in grote samenwerkingsverbanden. De oefening NATO Tiger Meet 2010 is één van de mogelijkheden om dit grootschalige optreden te trainen. Tijdens de NATO Tiger Meet 2010 voeren grote aantallen vliegtuigen van verschillende typen gesimuleerde luchtgevechten uit.
August 17th, 2006 - "If the United States is to maintain air dominance, it needs the [Lockheed Martin] F-22 [Raptor],” 1st Fighter Wing Captain Elizabeth Kreft said point-blank at the end of our Aug. 10 meeting.
The threat, Raptor advocates contend, is a dual one: the latest Sukhoi Su-27 Flanker derivate fighters and “double-digit” surface-to-air missile systems such as the S-300. Users include:
S-300: Armenia, Belarus, Bulgaria, China, Cyprus, Hungary, India, Iran, Kazakhstan, Russia, Slovakia, Syria, Ukraine and Vietnam
Su-27/30/33: Angola, Armenia, Belarus, China, Ethiopia, India, Indonesia, Kazakhstan, Malaysia, Mexico, Russia, Syria, Ukraine, Uzbekistan, Venezuala (rumored) and Vietnam
Critics including fighter designer Pierre Sprey say the earlier generation of U.S. fighters such as the Lockheed Martin F-16 Viper and Boeing F-15 Eagle are adequate to defeat Flankers. Raptor friends point to exercises such as the infamous (and perhaps rigged) Cope India as evidence that the Viper and Eagle can be bested.
My own take: Sure, the F-15 and F-16 might be equal or even slightly superior (when pilot training, weapons and joint and industry support are considered). But for how long, in light of continued Flanker development? And since when is parity enough? Don’t our pilots deserve better?
As for those S-300s … The U.S. military has perhaps become accustomed to operating in permissive air defense environment such as Iraq and Afghanistan. Granted, helicopter pilots might not agree that these places are all that permissive. But there certainly is no real threat to the fast-movers and high-fliers that haul the cargo, spot targets and come to the rescue of pinned-down Marines. In this context, the Air Force has spent a decade mostly running down its Suppression of Enemy Air Defenses force; the Raptor promises to revitalize the capability and ensure global access for legacy aircraft and the future Lockheed Martin F-35 Lightning.
Speaking of which, some critics ask, why can’t we cut the expensive Raptor in favor of the cheaper Lightning? While a fine bomb-hauler and (one hopes) a good multi-service airframe, the F-35 is a mediocre performer. Said 1st Fighter Wing commander Brigadier General Burton Field, “The problem with the F-35 … is speed. It doesn’t have the capability to supercruise. Speed lets us get inside the decision cycle of the bad guy.“
For the most dangerous air battles and attack missions, F-35 squadrons will rely on F-22s for support. That’s an unavoidable state of affairs when you design an airframe to replace slow– and low-flying Lockheed Martin A-10 Warthogs and Boeing AV-8B Harriers as well as light and flexible F-16s and Boeing F/A-18 Hornets. The F-35 is a compromise. Potentially a very successful compromise, but still …
We’ve already sunk $25 billion into Raptor development. That money is irrecoverable. Further jets cost only around $115 million (perhaps twice as much as a new F-16) and will get even cheaper. We should get a good return on our investment. A good return, in my estimation, means a full fleet of at least 381 Raptors in 10 or more full-strength squadrons. That should guarantee air dominance for another 30 years or more.